SZIASZTOK!!!

Ez a honlap az NFL-lel foglalkozik, itt gyűjtjük össze az NFL újdonságait! Az oldal célja nem más munkájának másolása, hanem ezt egy helyen gyűjteni. Szurkolóknak, nézelődőknek és a sportot megismerni kívánóknak is egyarànt jó szórakozàst kívánok!

 

A futballt a pályán lévő két, tizenegy tagú csapat játssza, de a játék sajátosságából adódóan a csapatokat az edzői stábbal együtt közel 70-70 fő alkotja. Mivel a játéknak még nincs kialakult magyar szakzsargonja, a legtöbb dolgot az eredeti angol nevén neveznek itthon is.

 

A játék célja

 

Több pontot szerezni, mint az ellenfél. A pontszerzési lehetőségekről lentebb olvashatnak majd.

 

Játékidő

 

Egy meccs általában négy 15 perces negyedből áll, a második és a harmadik negyed között van a félidő (ami az NFL-ben 12 perc, a többi ligában 15), egyébként a negyedek között csak térfélcsere van, amire 2 perc áll rendelkezésre. A középiskolai és főiskolai mérkőzések 4 x 12 percesek. Az előbb leírtak természetesen főleg a sportág hazájában, és a nagyobb bajnokságokban (NFL ) érvényesek, a világ más részein, és más bajnokságokban előfordulhatnak eltérő hosszúságú összecsapások. A II. Magyar Bajnokságban (II. Hungarian Bowl) 4 x 12 perces mérkőzéseket rendeznek. A játékidő mérése leginkább a futóórás és tiszta játékidő keverékeként fogható fel, bizonyos playek (például a játéktéren kívülre kerül a labda, punt) után megáll az óra. Emiatt egy teljes futballmérkőzés akár három óráig is tarthat. Ha a rendes játékidőben döntetlen az állás, akkor hosszabbítás (overtime) következik, ez lényegében egy 5. negyed. Ilyenkor a hirtelen halál szabálya lép életbe(NFL), vagyis az első pontot szerző csapat nyer. Ha egyik csapat sem szerez pontot, akkor a mérkőzés döntetlennel ér véget. A közép és főiskolai hosszabbítások valamivel bonyolultabb rendszert mutatnak : a védekező csapat 20-as vonaláról induló támadássorozatot hajt végre mindkét csapat, egészen addig, amig a támadássorozatok végén nincs pontkülönbség.

Támadások közötti idő

 

A támadó csapatnak 35 másodperce van a támadás indítására, ha a bíró nem állítja meg az órát. Amennyiben technikai okok miatt (például sérülés, büntetés stb.) megállították az órát, akkor a bíró óra-újraindítási jelétől számítva 25 másodperc van a kezdésre. Amennyiben a támadó csapat az adott időn belül nem kezdi meg a támadását, büntetést kap (Delay of Game)(5 yard).

A játék menete

Egy amerikaifutball-mérkőzés rövid, általában 5-10 másodperces támadóakciók sorozatából épül fel, melyek között 25, illetve bizonyos esetekben 35 másodperc megbeszélési idő van, tehát a játék menete nem folyamatos, ellentétben például a rögbivel. A kezdőrúgást '(kickoff)' követően a fogadó csapat visszafutó embere [kick returner] elviszi a labdát egy bizonyos pontig, ahonnan a csapat támadóegységének maximum 4 lehetőségből minimum 10 yardot kell előrejuttatnia a labdát. Ha ez sikerül, akkor a támadók first down-t érnek el, vagyis újabb négy lehetőséget az előrejutásra attól a ponttól, ahol az akció véget ért. Ha ez nem sikerül, akkor az ellenfél következik. Fontos megjegyezni, hogy a pályán lévő két csapatból egyidejűleg az egyik mindig támad, a másik mindig védekezik. Azt a pontot (egész pontosan a labdára állított, az oldalvonalra merőleges egyenest), ahol a labda van az akció (play) megkezdésekor, line of scrimmage-nek nevezik . A játékosok a line of scrimmage két oldalán állnak fel egymással szemben. Az akciók (kivéve a kezdő-, és a szabadrúgást) a snap-pel kezdődnek. A snap során a center a lábai között átadja a labdát a mögötte álló irányítónak.

 

Ezután két módon lehet előrejuttatni a labdát. Az egyik a a labdával való futás, a másik annak lepasszolása. A futás (rush) az esetek nagy részében handoff-al kezdődik, ez az a mozzanat, amikor a QB átadja a running back-nek a labdát. Az irányító maga is futhat a labdával a snap után. A passzolás az amerikai futballban -ellentétben a rögbivel- az esetek túlnyomó többségében előre történik. Előre passzolást egy playben csak egyszer, és csak a line of scrimmage mögül lehet végrehajtani a támadócsapatnak. Oldalra, illetve hátra bármennyiszer, és bárhol lehet passzolni. Ezt nevezik lateralnak, de ez rendkívül ritka, mivel ekkor nagy a labdavesztés kockázata.

 

Az akciónak akkor van vége, ha a labda „halott” lesz. Ez a következő esetekben fordulhat elő:

 

A labda a földre kerül, vagy a védekező csapat megállítja annak előrehaladását

Egy passz az oldalvonalon, vagy az alapvonalon kimegy a pályáról, illetve földet ér anélkül, hogy elkapták volna. Ilyenkor az előző line of scrimmage-ről indul a következő play

A labda, vagy az azt birtokló játékos elhagyja a pályát (out of bounds).

Pontszerzés

Bizonyos büntetések esetén akció közben a bírók megállítják a játékot, és a labda halott lesz.

 

A labdabirtoklás a következő esetekben változik:

 

A támadó csapat nem tud a 4 lehetőségből 10 yardot haladni. Ekkor arról a pontról, ahol a 4. play véget ért, jöhet az eddig védekező csapat. Ennek neve turnover on downs.

Pontszerzést (Touchdown, vagy Field Goal) követően a pontszerző csapat kezdőrúgás után átadja a labdát a másik csapatnak.

A támadók 4. kísérletre nem próbálják meg a 10 yardot elérni, hanem elrúgják a labdát. Ez a punt. Ez akkor fordul elő, ha nem látnak esélyt a first down elérésére, és sikeres mezőnygólra sincs esély. Mivel a másik csapat így is, úgy is átveszi a labdabirtoklást, az a cél, hogy ezt ne a jelenlegi pontról tegye, hanem a puntolók end zone-jától minél távolabb.

A védekező csapat egy tagja elkapja az irányító passzát. Ez az interception. Az elkapás pillanatától megváltozik a birtoklás, és az eddig védekező csapat lesz a támadó, tehát az interceptiont vissza lehet hordani, ideális esetben touchdown is érhető el belőle.

A támadó csapat labdát birtokló tagja elejti a labdát. Ez a fumble. Ekkor a labda azé a csapaté lesz, amelynek a tagja a szabad labdát felvette. Az interception-t, és a védelem által megszerzett fumble-t nevezzük közös néven turnover-nek.

Kihagyott mezőnygólkísérlet. A labda a rúgás pontjáról jár a védekező csapatnak, illetve, ha az 20 yardon belül történt, akkor a 20 yardos vonaltól.

A támadó csapat tagját a saját end zone-jában szerelik, vagy kényszerítik ki a pályáról. Ezt nevezik safety-nek. Safety jár abban az esetben is, ha támadócsapat a saját end zone-jában szabálytalankodik. A safety-t szabadrúgás (free kick) követi. Ezt a safety-t elszenvedő csapat hajtja végre a saját 20 yardos vonaláról. Ezt lehet kickoff módjára, vagy punttal csinálni, de szinte kizárólag az utóbbit alkalmazzák. Ekkor nincs snap, az akciót a punter a saját kezében tartott labdával indítja.

 

Pontszerzési lehetőségek

 

Touchdown (TD) (6 pt): Akkor következik be, ha valaki a játékosok közül az ellenfél célterületére (End Zone) viszi be a labdát, vagy az irányító a célterületen álló társának dobja a labdát, aki mindkét lábával érinti a földet, az elkapott labdával a kezében. Touchdownt elérhet a védő és a támadócsapat is. A védő labdaszerzés után közvetlenül, a támadó pedig egy akciósorozat végén (lehet passz, vagy futás eredménye is). Touchdown után a labda a háromyardos (az NFL-ben a kétyardos) vonalra kerül, és innen szerezhet a támadó csapat bónusz pontokat kétféle módon.

 

Two-point conversion (2 pt): Úgynevezett két pontos kísérlet (Two Point Attempt), touchdown után van rá lehetőség. A két pontért át kell vinni újra a labdát a gólvonalon, a két- ill. a háromyardos vonalról indulva, 1 kísérletből, hasonlóan a touchdownhoz.

 

Extra point, Point after touchdown (PAT) (1 pt): Szintén touchdown után van rá lehetőség. Ez az általános választás. Egy 20 yardos field goal kísérlet a kapuval szemben.

 

Field goal (FG) (3 pt): Ezt csak a támadó csapat speciális egysége (Special Team) szerezheti. Akkor kerül rá sor, ha a támadó csapat három kísérletből nem tesz meg 10 yardot és negyedikre a kapura lövést választják, illetve, ha már nincs idő más módon pontot szerezni. Akkor sikeres, ha az U alakú kapu szárai közt megy be az U keresztszára fölött.

 

Safety (2 pt): A védőcsapat akkor éri el, ha a támadóegység labdás emberét annak saját célterületén szerelik vagy kényszerítik ki a pályáról. Ez ráadásul a támadási jog átadásával (Free Kick) is jár. Ez eléggé ritkán fordul elő.

Fontosabb kifejezések

 

Kifejezések

 

Play: A labdának a földről való elindulása, és halottá válása közti időtartam.

 

Drive: Támadássorozat, ameddig a támadó csapat birtokolja a labdát.

 

First Down: Akkor használják, ha egy csapat a neki járó legfeljebb 4 kísérletből eléri a minimális célt, a 10 yardot, ami természetesen lehet több is.

 

Rushing play: Ha az irányító nem passzol, hanem valamelyik futó kezébe adja a labdát, és ő a földön próbál meg területet nyerni.

 

Passing play: Ebben az esetben az irányító rövid (10 yardnál rövidebb), vagy hosszú (10 yardnál hosszabb) passzal próbál területet nyerni.

 

Tackle: A védő(k) által szabályosan végrehajtott szerelés, a támadás megállítása.

 

Sack: Ez akkor következik be mikor az irányítót a védő(k) a labdával a kezében állítják meg.

 

Incomplete pass: Amikor a Támadó egység egy tagja (kivéve a offensive line és a quarterback) nem tudja megfogni a passzt. Ez lehet technikai hiba, vagy védői ráhatás. Alapfeltétele hogy a Támadó egység egy tagja, nem birtokolja a labdát az elkapás pillanatában. A labda földre esésekor a játék véget ér.

 

Fumble: Amikor a labdás játékos elejti a labdát. Történhet védői ráhatásra, vagy egyszerű technikai hibából kifolyólag. Alapfeltétel, hogy birtokolni kell a labdát. Nem beszélünk fumble-ről, ha például a fogó nem tudja megfogni a passzt. Az így 'szabaddá' váló labdát bármelyik csapat megszerezheti (a labdát elvesztő is).

 

Fumble lost: Labdaejtés következtében történő labdavesztés. Következmény támadáscsere, vagy ha a labdát megszerző védő eljut a célterületig, akkor touchdown.

 

Interception (IT): A védőjáték egyik leglátványosabb eleme. Akkor történik, ha védő kaparintja meg a quarterback által előre passzolt labdát. Következmény támadáscsere, vagy ha a labdát megszerző védő eljut a célterületig, akkor touchdown.

 

Punt: Általában akkor kerül rá sor, ha az edző úgy ítéli meg három kísérlet után, hogy nincs esély a first down-ra vagy a field goal-ra, és inkább az önkéntes támadási jog átadást választják. A játék során a támadócsapat rúgója a lehető legmesszebb próbálja rúgni a labdát. Ha az alapvonalon megy ki a labda, a másik csapat a 20 yardos vonaláról kezdheti meg a támadását.

 

Punt return: A punt során elrúgott labdát próbálja a másik csapat a lehető legtovább visszavinni, hasonló módon, mint kickoff után. Ha a visszahordó játékos úgy látja, hogy nincs esélye visszafutásra, mert a rúgó csapat tagjai túl közel lesznek hozzá az elkapás pillanatában, és nem akar egy fumblet megkockáztatni, keze felemelésével az elkapás előtt kérhet ún. fair catch-t. Ekkor nem hordhatja vissza a labdát, viszont őt sem támadhatják, az akció onnan indul, ahol elkapta a labdát.

 

Kickoff: Kezdőrúgás. A két félidő elején, és touchdown vagy FG után.

 

Kickoff return: A kickoff során elrúgott labdát próbálja a másik csapat a lehető legtovább visszavinni.

 

Touchback: Amikor a játékos a labdát a saját end zone-ban szerzi meg, és letérdel vele, akkor van touchback. Ilyenkor a támadás a 20 yardos vonalról indul. (Például Kickoff, punt, IT, fumble után lehetséges).

 

Free kick / Safety punt: Safety után az azt elszenvedő csapat hajtja végre a 20 yardos vonaláról. Lehet punt, ilyenkor a punter a saját kezéből rúgja el a labdát (nem snap után, mint a „sima” puntnál), illetve pontrúgás (placekick) is.

 

Challenge: Az edzőknek (Head Coach) egy félidőben kétszer van lehetőségük a bírói ítélet felülvizsgálatát kérni. Nem kérhetnek Challenge-et az első és második félidő utolsó 2 percében. Ellenben a bírók ezen időszakban minden vitás és/vagy vitatható esetet automatikusan visszanéznek. A Challenge kérését egy piros kendő pályára való bedobásával jelzik az edzők. Ilyenkor a vezető bíró egy külön az erre a célra felállított tv-n többféle kameraállásból visszanézi a vitás szituációt. Ha nincs igazuk, akkor elveszítenek egy időkérést (Timeout), ha igazuk van, akkor a bírók felülbírálják a saját ítéletüket és a Challenge-t kérő csapat edzőjének adnak igazat. Fontos, hogy a bírók csupán megdönthetetlen bizonyíték birtokában másítják meg ítéletüket.

 

Timeout: Időkérés. Egy csapatnak félidőnként 3 időkérésre van módja (az időkérés alatt a játékidő áll).

 

Huddle: Minden Play előtt az irányító hívja a Huddle-t. Az irányító és a Center egymással szemben állnak, és csak ők beszélhetnek. A Huddle-ben beszélik meg a taktikát arra a Play-re.

 

 

Szabálytalanságok és a büntetések

 

A pályán lévő 7 bíró, ha szabálytalanságot lát, akkor eldobja a sárga kendőt. Az alábbiakban néhány fontos szabálytalanságot, és az alkalmazott büntetés mértékét ismertetjük.

 

Fontos, hogy a büntetés minden esetben területvesztéssel jár.

 

False start: A támadóegységből valaki a labda megindulása előtt bemozdul. 5 yard.

 

Offside: A védőegységből valaki a labda megindulása előtt bemozdul. 5 yard.

 

Offensive holding: Egy Play során a támadó egység valamely tagja szabálytalan blokkolással segíti a labdás embert. 10 yard.

 

Defensive holding: Egy Play során a védő egység valamely tagja szabálytalan blokkolást hajt végre, nem feltétlenül a labdás emberen. A büntetés kapcsán a támadó csapat 10 yard-t mehet előre és megismételheti a kísérletet.

 

Offensive / Defensive Pass Interference: Passz esetén a fogó játékost előbb támadja a védője, illetve a védővel szemben szabálytalankodik a fogó, mint hogy a labdát megkapná. A támadó hibájánál 15 yard a büntetés, a védő szabálytalankodása esetén a szabálytalanság helyéről indulhat a támadásban lévő csapat automatikusan First Down-nal.

 

Running into / Roughing the Passer, Kicker: A passz vagy rúgás utáni szándékos támadása a passzolónak vagy rúgónak. 5, illetve súlyosabb esetekben 15 yard.

 

Facemask: Az ellenfél arcmaszkjába való kapaszkodás. Minden esetben 15 yard.

 

Delay of Game: A támadó csapat, ha nem sikerül elindítania a támadást a megadott támadó idő alatt, büntetést kap. 5 yard.

 

 

A csapatok pályán lévő kezdő tizenegyének a legjellemzőbb felállása

 

Támadó egység (Offense Team):

 

 

1 fő – Quarterback – QB

5 fő – Offensive Line – OL

1 fő – Tight End – TE

1 fő – Running Back – RB

1 fő – Full Back – FB

2 fő – Wide Receiver – WR

 

Védekező egység (Defense Team):

 

4 fő – Defensive Line – DL

3 fő – Linebacker – LB

2 fő – Cornerback – CB

1 fő – Strong Safety – SS

1 fő – Free Safety – FS

 

Mezszámok általános kiosztása

 

10 > P, K, QB

20 > QB

20-39 TB, HB, (RB), CB, S

40-49 FB, (RB), CB, S

50-59 LB, alacsonyabb ötvenes szám lehet még a C is.

60-69 OL

70-79 OL, DL

80-89 WR, TE

90-99 DL, LB

 

Játékosok és céljaik (védekezésnél)

 

-Defensive tackle (DT)

A védőfal két középső embere, a futók kedvének elsőszámú elrontói. Testalkatuk változatos lehet, de jellemző alapkövetelmény a 140kg körüli testsúly. Magasságbeli kritérium nincsen, de persze itt is a "minél nagyobb annál jobb" elv érvényesül. Fő feladatuk a a támadó fal összes résének betömése, azaz a center-guard valamint a guard-tackle közötti futások megakadályozása. Emelett csak másodrangú dolog ha az irányító komfortjának csökkentéséhez is értenek, hiszen arra vannak további játékosok is.

Számozás: 60-79, 90-99

 

-Defensive end (DE)

A védekező fal két szélén elhelyezkedő játékosok szeme előtt egyetlen cél lebeg: az irányító minél hamarabb történő földbe döngölése. Ehhez mind erőre, mind sebességre szükségük van, ezért testsúlyuk jellemzően nem túl nagy (120kg körül), magasságuk változatos. Fontos megemlíteni hogy kifejezetten sok ügyesség kell feladatuk ellátásához, hiszen náluk jóval nagyobb embereket kell legyűrniük, hogy az irányítóhoz jussanak. Ezért is fejlesztenek ki olyan trükköket, amik alapvetően a sebességükre építenek (pl. lepörgés a blokkolókról).

Számozás: 50-79, 90-99

 

-Outside linebacker (OLB) [szélső linebacker]

A védőcsapat mindenesei: futás és passz ellen egyaránt alkalmazhatók, továbbá az irányító támadásában is jeleskednek. Igazi atléták, magasak (190cm táján), gyorsak, kemények. Az egyik sztár pozíció védelemben, sok egyetemi játékos áhítozik, hogy profiként ezen a poszton játszhasson. Nagy előnye a középső linebacker pozícióval szemben, hogy nem rá hárul a döntéshozatal, "csak" végrehajtja amit az MLB ráoszt.

Számozás: 50-59, 90-99

 

-Middle linebacker (MLB) [középső linebacker]

A védőcsapat agya, ő felelős a védelem snap-előtti alakításáért. Amint a támadók elfoglalják helyüket az ő dolga már elkezdődik, rögötön utasításokat oszt védőtársainak. Fizikai adottságai nem kiemelkedőek, viszont fontos, hogy jól átlássa a felállást, reálisan tudja értékelni csapattársainak és az ellenfél játékosaianak képességeit, és ezek alapján tudjon döntést hozni. Másik jellemzője hogy mindig a dolgok sűrűjében van, ösztönös játékos aki oldalvonaltól oldalvonalig képes bejátszani a pályát, amit az is bizonyít, hogy rendre a MLB csinálja a legtöbb tacklet a csapatban.

Számozás: 50-59, 90-99

 

-Cornerback (CB)

A pálya két szélén, a receiverekkel szemben elhelyezkedő gyors játékosok. Termetük nem egetrengető, erejük nem mozdít el hegyeket, de rendkívül mozgékonyak, tartani tudják a lépést a szélvész gyors elkapókkal. A egyes kivételes képességű CB-ket a "shutdown" jelzővel szoktak illetni, ami a kivételes zónázási/emberfogási képességükre utal. Őket általában az ellenfél legjobb elkapóira ráállítják, így kiveszik azokat a támadójátékból, ami a többi védő dolgát teszi egyszerűbbé. Éppen mozgékonyságukból következik, hogy sokszor kick/punt returner "mellékállást" is vállalnak a csapat speciális egységében.

Számozás: 20-49

 

Strong Safety (SS)

 

Az egyik leghátsó védőembere a csapatnak, általában zónázással tölti idejét a pályán. A két safety közül klasszikusan ő az aki a tight end felőli oldalon (strong side, innen származik a strong safe ty elnevezés) áll. Safety párjához képest valamivel tényleg erősebb, sokszor a védelem második számú vezére a MLB után. Általában nagy ütköző hírében áll, sok szerelést csinál a meccs során, ami az ún. "run support"-nak tudható be (vagyis a front seven munkáját támogatja azzal, hogy a rajtuk átjutni készülő/atjutó futót megállítja). Sok helyen szinte bálványozzák a strong safetyket!

Számozás: 20-49

 

-Free Safety (FS)

Az utolsó ember. Ha az elkapó rajta túljut akkor általában csak egy légüres tér választja el a célterülettől; éppen ezért hatalmas felelőség nyugszik az NFL szinten amúgy nem túl széles vállán. Gyorsaság, jó kezek, keménység, ösztönösség: ezek mind alapkövetelmények egy elsőosztályú free safetynél. Éppen ezért a csapatok is gondosan megválasztják ki kerülhet erre a posztra, és csak legvégső esetben bízzák újoncokra a kezdés jogát. A játékstílus itt is kétfelé húz: van a "kemény ütköző" típus és a "finomkez?" játékos, az egyik akkorát üt az elkapóra hogy elejti a labdát, a másik inkább még a levegőből üti le.

Számozás: 20-49

 

 

Játékosok és céljaik (támadásnál)

 

-Quarterback (QB) [irányító]

A játék indítása előtt a center háta mögött helyezkedik el. 1 irányító van mindig a pályán. A sisakba épített adó-vevőjén keresztül kapott utasításokat ő mondja el a támadócsapat többi játékosának, az ő jelzésé re indul minden play. Minden játék előtt lehetősége van „átrendezni” a támadó csapat játékosait, illetve az előre megbeszélt játékot is megváltoztathatja (audible). A játék indítása után ő kapja a labdát a centertől, amit az előre megbeszéltek alapján, vagy egy futójátékos kezébe ad (handoff), vagy elpasszol. Előre passzolni csak a kiinduló vonal (line of scrimmage) mögül lehet. Ha nem sikerül passzolnia, akkor lehetősége van saját magának is futni a labdával. Elsődleges feladatai mellett, néhány fajta futójátéknál neki is blokkolnia kell az ellenfél védőit. Átlagos méreteik: 185-198 cm, 200-240 font (90-110 kg)

Számozás: 1-19

 

Running backek (Futójátékosok)

Az irányító mögött felálló játékosokat nevezzük runningbackecknek. Nevükből adódóan legfőbb feladatuk a futás a labdával.

 

-Fullback (FB)

Alapfelállásban az irányító mögött, de a futójátékos előtt helyezkedik el vagy azzal egyvonalban. Vannak olyan felállások, amikor nincs a pályán, de maximum 1 tartózkodik a pályán belőle. Fő feladata a running back előtt futva blokkolni, de egyes variációkban ő fut a labdával. Passzolva is kaphatja a labdát. Vannak olyan passzjátékok amikor az irányító megvédésében segít. Általában a sima runningbackeknék nagyobb méretú játékosok játszanak fullbacket. Régebben sokkal többet használták futásra őket, de ma már néhány csapat nem is használ full backet. Átlagos méreteik: 175-185 cm, 220-260 font (100-120 kg)

Számozás: 20-49

 

-Runningback (RB) /tailback, halfback/ [futójátékos]

Ha van fullback a pályán akkor, mögötte helyezkedik el. Általában 1 van belőle egyszerre a pályán, de néhány formációnál egyszerre 2. Futójátékoknál általában ő kapja a labdát az irányítótól és megpróbál vele futva yardokat szerezni. Sokszor passzokkal is keresik a pályán, illetve néha csak az irányítót kell védenie. Általában alacsony termet? játékosok, mivel az alacsonyan lévő súlypont miatt jobban váltanak irányt. Vannak nagyobb termet? RB-k, akik testi erejüket kihasználva próbálnak futni, általában középen, illetve gyors, jól mozgó futók, akik ezt az erényüket használják ki a védők átjátszására. Átlagos méreteik: 175-185, 185-230 font (85-105 kg)

Számozás: 20-49

 

-Wide receiver (WR) [szélső elkapó]

Általában a pálya két szélén helyezkednek el. Felállástól függetlenül 0-5 játszik egy-egy playben. Ötnél többen nem lehetnek a pályán. Elsődleges feladatuk, az irányító által dobott labda elkapása. Minden playben, az előre megtervezett útvonalon előre futnak (route), próbálva lerázni magukról a védőket. A labda elkapás a után természetesen tovább futhatnak vele. Vannak olyan játékok, amikor még az irányító mögött, kapják meg a labdát handoffal, keresztbe futva a line of scrimamge mögött. Az ún. reverse játékoknál a szélső elkapók gyorsaságát kihasználva próbál meg a támadó csapat yardokat szerezni. Fontos feladatuk, hogy ha nem ők kapják a labdát, akkor blokkolniuk kell, vagy a futójátékos, vagy egy másik wide receiver előtt. Általában gyors, jól forduló, jó kez? játékosok lesznek WR-ek, előny a magasság is. Átlagos méreteik: 180-195 cm, 180-220 font (80-100 kg).

Számozás: 10-19, 80-89

 

-Tight end (TE)

A támadó fal mellett közvetlenül elhelyezkedő játékosokat hívjuk tight endnek. Felállástól függően 0-3-ig változik a számuk a pályán. Alapfelállásban egy van belőlük. Amelyik oldalán álnak a támadó falnak, azt az oldalt nevezik erős oldalnak (strong side). Értelemszerűen a másik a gyenge oldal (weak side). Futójátéknál a feladatuk a blokkolás a futó előtt, míg passzjátéknál blokkolhatnak is, illetve a passzt is elkaphatják. Vannak különböző TE-k. Van aki csak blokkol, de általában nem kap passzt, illetve van olyan aki kifejezetten az elkapások miatt van a pályán. A blokkoló tight endek általában lassabb, erősebb játékosok, míg az elkapó TE-k, magas, gyorsabb, jó kezű játékosok. Vannak olyan csapatok, akik már nem használnak fullbacket, ezért szinte mindig két tight endes felállásban játsznak. Átlagos méreteik: 110-130 kg, 185-205 cm.

Számozás: 40-49, 80-89

 

 

Játékosok és céljaik (speciális egység)

 

A különböző rúgásoknál pályán lévő csapatot nevezzük special teamnek. Van egy vezetőjü k, az úgynevezett special teamer játékos, akinek van adóvevő a sisakjában, amin a koordinátortól megkapja az utasításokat. Ő minden special team játéknál a pályán van. A kiemelt posztokon kívül általában a kezdő csapatban nem játszó játékosok játszanak a special teamben.

 

-Kicker (K) /placekicker/ (Rúgó)

A földről történő rúgásokat végzi el. Ilyen a kezdőrúgás (kick-off) illetve a mezőnygól (field goal) kísérlet. A kezdő rúgást a rúgó csapat saját 30 yardos vonaláról végzik el. A labda egy kis m?anyag tartón (kick-off tee), helyezkedik el. A kezdőrúgás visszahordásnál természetesen a rúgónak is védekeznie kell. A másik eset, a field goal kísérlet, aminél, a hátra dobott, földre helyezett labdát pró bálja meg a kapuba juttatni. Elviekben a földre dobva dropból is van lehetősége erre, de ezt nem szokták használni. Különféle trükkös, vagy félre sikerült játékoknál, futat a labdával, illetve, a line of scrimmage mögül passzolhat is előre. Kistermet? erős lábú játékosok.

Számozás: 1-19

 

-Punter (P)

A kézből történő rúgásokat végzi el. Ilyen akkor fordul elő, ha egy csapat lemond a labdáról. Ilyenkor a kiindulási ponttól minél messzebbre kell rúgnia a line of scrimmagetől közvetlenül a kezébe dobott labdát. A másik eset, amikor a pályán van, az úgynevezett safety kickoff, amikor egy csapat a bekapott safety után, kézből köteles visszarúgni a labdát az ellenfélnek. Ilyenkor a 30 yardos vonalra felállva kézből próbálja jó messzire elrúgni a labdát. Puntoknál és safety kick-offnál a punter is védekezik a visszafutás ellen. Mivel általában nagyobbat rúgnak, mint a placekicker, sokszor a punter végzi el a sima kezdőrúgásokat is. A kickereknél általában nagyobb termet? játékosok,erősebb lábbal, de nem rúgnak annyira pontosan. Szándékosan trükkös, vagy elrontott játékoknál ő is passzolhat előre, vagy futhat a labdával.

Számozás: 1-19

 

-Longsnapper (LS)

Puntoknál illetve field goal kísérleteknél van a pályán. Ő az, aki a center helyéről, a kiinduló vonalról hátra dobja a labdát. Mezőnygól kísérletnél 7-8 yardra a holdernek, puntnál, pedig 8-10 yardra a punter kezébe. Miután eldobta a labdát, fel kell tartania a blokkolni igyekvő védőket, illetve a visszafutásnál neki is védekeznie kell. Általában tight endek szoktak longsnappert játszani, mivel a nagy termet kell a blokkoláshoz és a sebesség és erő a visszafutások elleni védekezéshez.

 

-Holder (H)

Field goal kísérleteknél van a pályán. A long snapper mögött 7-8 yardnyira térdel a pályán. Az ő jelére indul a játék. A longsnapper hátra dobja neki a labdát, amit a csúcsával lefelé a földre rak, és a másik csúcsán fogja, amíg a rúgó el nem rúgja. Sokszor a csereirányító játszik holdert, hogy egy esetleges cseles játéknál tudjon passzolni. De sokszor a punter végzi ezt a munkát.

 

-Kick returner (KR)

A kezdőrúgásoknál ő fogadja a labdát. Feladata, hogy minél több yardot szerezzen a visszafutással. A special team többi tagja blokkol előtte. Kistermet? nagyon gyors, és jó irányváltó készséggel rendelkező játékosok. Runningbackek, cornerbackek vagy wide receiverek szoktak kick returnert játszani.

 

-Punt returner (PR)

A puntoknál ő fogadja az elrúgott labdát. Feladata, hogy visszafusson vele, a csapattárai blokkolnak előtte. Ha úgy ítéli meg, hogy túl közel kerültek hozzá a védők, és nem tud visszafutni vele, illetve fél a labda elvesztésétől, akkor elkapás előtt integetve jelzi, hogy nem kíván visszafutni, de cserében nem érhetnek hozzá a védőjátékosok (fair catch). A kick returnerrel megegyező tulajdonságok szükségesek ehhez a poszthoz, így itt is RB-k, CB-k, vagy WR-ek szoktak játszani.

 

Ha ez az oldal tetszik, ez is fog: „  Balázs szendó  ” !!! Az egyik legfinomabb szendvics, jó szívvel ajánljuk a Balázs szendó”-t . Vigyor☺☻ :-) :) Vigyor
(ha nem nyílik meg, másold ki a böngészőbe: http://www.facebook.com/balazsszendo )
http://imgs.zinio.com/magimages/500215550/2012/416243824_1.jpg


Weblap látogatottság számláló:

Mai: 1
Tegnapi: 4
Heti: 28
Havi: 58
Össz.: 9 541

Látogatottság növelés
Oldal: Játékszabályok
SZIASZTOK!!! - © 2008 - 2024 - nflpro.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen adja a tárhelyet, és minden szolgáltatása a jövőben is ingyen ...

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »